Keresés ebben a blogban

2018. február 27., kedd

Hogyan jutalmazzunk?

Egy olyan gyermeknek, akinek gondot okoz a mindennapos feladatok teljesítése, kiemelten fontos, hogyan próbáljuk meg motiválni. Széles körben elismert tény, hogy a pozitív megerősítés serkenti a helyes viselkedésformák kialakulását, megnöveli a részvételi kedvet a foglalkozásokon és a gyermek sikertelenség esetén sem csügged el egyhamar, hanem újra és újra próbálkozni kezd.
Gondoljunk bele: egy ADHD-val küzdő gyermeknek a szellemi munka rendkívül kimerítő. Hogy miért? A figyelemzavaros gyermeknek egy helyre, egy feladatra koncentrálni nehéz, nem azért, mert nem akarja, hanem mert nem képes rá. A rengeteg környezetből érkező inger elvonja figyelmét és nem tudja kiszűrni a lényeges információkat. Számára nélkülözhetetlen, hogy amikor sikerül koncentrálnia, kapjon személyre szóló, azonnali visszajelzést az elvégzett munkáról! Az általános és kissé üres "ügyes vagy" formula itt nem elég. Ugyanez vonatkozik egy diszlexiával, diszgráfiával vagy diszkalkuliával küzdő gyerekre is: mindenáron arra kell serkentenünk, hogy olyan közegben próbáljon helyt állni, ahol számára eleve nehezített a pálya. Az alábbiakban néhány olyan ötletet szeretnék leírni, amelyek személyre szabhatóak és még a feladat tökéletlen teljesítése esetén sem bántóak, hanem a haladásra fókuszálnak:

  • gratulálok a szép munkához!
  • büszke lehetsz, mert nagyon sokat dolgoztál!
  • sokat fejlődtél!
  • ügyesen dolgoztál!
  • egyre kitartóbb vagy!
  • nagyszerű teljesítmény!
  • örülök, hogy egyedül dolgoztál!
  • egyre jobban tudsz figyelni!
  • örülök, hogy megpróbáltad!
  • tudom, hogy képes vagy rá!
Az elismerésen kívül használhatunk más eszközt is, amely személyre szabott motivációként funkcionálhat. Készítsünk napi magatartás-jelző táblát. Nem kell hozzá más, mint 3 kör alakú karton: egy piros, egy sárga és egy zöld. Mindháromra rajzoljunk egy-egy szmájlit: a pirosra mosolygósat, a sárgára közömböset és a zöldre szomorút. A gyerekek neveit írjuk fel egy-egy fa ruhaszárító csipeszre (nem kerül sokba, néhány száz forint egy csomag) és a foglalkozások végén beszéljük meg, kinek hová kerül a csipesze. A hatás nagyon hamar látható lesz: aki nem kerül a a pirosra, legközelebb sokkal jobban fog igyekezni. :) 
Készíthetünk táblát is hasonló célzattal: a gyerekek fényképét fel kell ragasztanunk rá és mellé jelölhetjük az előzőhöz hasonlóan, hogyan viselkedett. Megoldható úgy is, hogy minden gyermek neve mellé egy csíkot ragasztunk és egy hétig jelöljük rajta, egy-egy napi teljesítményét. A következő héten új csíkot ragasztunk és kezdhetjük elölről.
Ha konkrétan egy-egy gyermekről van szó, a szülő beleegyezésével nyithatunk egy füzetet, melybe naponta fel kell jegyeznünk, 2-3 mondatban, mit csinált jól és miben kellene fejlődni. A jó cselekedetek mellé ragaszthatunk matricát, vagy nyomdázhatunk. A motiváció érdekében ezt a gyerekkel minden nap meg kell beszélni! Ez nem sok idő, még magas csoportlétszám mellett is sort lehet rá keríteni. Vigyázat, a füzet csak akkor éri el célját, ha valóban erre használjuk! Ha lépten-nyomon azzal fenyegetik a gyereket, hogy beírják a különböző kihágásokat, nagyon gyorsan elveszíti érdeklődését és egyáltalán nem fogja érdekelni, mi áll benne.

Eredményes munkát és kitartást kívánok!

Ha tetszett ez a bejegyzés és szívesen olvasnál még   hasonló témákról, kérlek, lájkold facebook oldalunkat és oszd meg posztjainkat.




https://www.facebook.com/mindennapifejlesztes/

Képek forrása: Pinterest.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése