Keresés ebben a blogban

2019. október 15., kedd

Az észlelés

Az észlelés, vagy másik nevén percepció a tanulási folyamat alapja. Az észlelést megelőzi az érzékelés, ez azt jelenti, hogy érzékszerveinkkel információkat veszünk fel környezetünkből. Az észlelés már azt jelenti, hogy az érzékelt dolgokhoz konkrét tartalmat is rendelünk, például felismerjük, amit látunk. Az agy fejlődésével a felismerés egyre gyorsabbá és automatikusabbá válik.

Az észlelésnek több típusa van, ezek fejlettsége nagyban befolyásolja a megismerő folyamatokat és a tanulási képességeket. Beszélhetünk:

  • látási,
  • alaklátási,
  • hallási észlelésről.
Mindezekhez szorosan kapcsolódik a testséma, a téri tájékozódás és az időészlelés fejlődése is. Az észlelésben fokozatosan a látás veszi át a vezérlő szerepet, így a gyerekek egyre hatékonyabban fedezik fel a különbségeket a tárgyak, ábrák között. Az óvodások észlelési képességeinek fejlesztését célszerű az alapvető tulajdonságokkal kezdeni, ilyen a forma megnevezése, a méret, a nagyság, az anyag jellege, a szín felismerése.

Általánosságban véve elmondható, hogy minél több ingerrel találkozik egy gyermek, annál könnyebben fejlődnek az észlelés területei is. Ha egy gyermek biztosan felismeri a formákat, ki tudja emelni több elem közül, akkor az olvasás és írás elsajátítása sem okoz számára vélhetően gondot. 

A testséma a saját test ismeretét és a környezethez való viszonyulását jelenti. Megismerik a tárgyak térbeli elhelyezkedését, észleli ezek távolságát, helyzetét, sorrendjét. Ezeket a különböző információkat az agy egyesíti, majd fokozatosan megtanulja használni a síkban is, így válik lehetővé a írás-olvasás elsajátítása is.



Ha tetszett ez a bejegyzés és szívesen olvasnál hasonló tartalmakról, kérlek, lájkold oldalunkat és oszd meg posztjainkat.

https://www.facebook.com/mindennapifejlesztes/




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése