Keresés ebben a blogban

2020. augusztus 20., csütörtök

Ha nem megy az olvasás...

Elöljáróban, szeretném leszögezni, hogy egyáltalán nem irigylem sem azokat a szülőket, sem azokat a pedagógusokat, akik jelenleg másodikba induló gyermeket nevelnek, tanítanak. A volt elsősök életéből majdnem egy teljes félév kimaradt és bizony be kell látnunk, a digitális oktatás nem helyettesítheti a személyes kontaktust, az azonnali visszajelzést, a közösen végzett gyakorlást és ha szükséges, a korrekciót.

Az olvasás képessége összetett idegrendszeri folyamat eredménye, amelynek során több agyi területet "megszállnak" új ismeretekkel, új készségekkel. Hogy hogyan is zajlik az olvasás tanulása?

Kezdődik a hangok azonosításával, majd megkülönböztetésével. A gyerekeknek meg kell tanulni, hogy egy adott hang kisbetűs, nagybetűs, kisbetűs írott és nagybetűs írott képe hogyan fest, mint ahogy azt is, hogy a hang hosszúságát is különböző módon jelöljük. (Ezzel párhuzamosan zajlik az írás előkészítése is, az íráselemek tanításával).

Az elsős kisdiákok általában októberben elkezdenek ismerkedni a betűkkel. Az ismerkedés rohamtempóban zajlik, minden nap vesznek egy-egy betűt, amelyet tanulnak olvasni és leírni is. Ez a gyorsaság természetesen nem a pedagógusok hibája: ha nem tartják az ütemet, esélyük sincs arra, hogy az abc végére érjenek. Emiatt a gyorsaság miatt a betűképek lassabban, nehezebben rögzülnek. Az olvasás során arra figyelhetünk fel, hogy a gyerek gondolkodik, melyik betű is az, könnyen összekeveri a hasonló betűképeket (b-d-p-q), nem figyel az ékezetekre, vagy ellenkezőleg, az ékezetből következtet a betűre és a hangra (ez főleg az ö-ü, ő-ű betűknél jelentkezhet). A szülő kétségbeesik: mit csináljon? Egy biztos: az erőltetett olvasás nem segít. Mit tehetünk mégis?

Ha azt vesszük észre, hogy a hasonló betűket keveri a gyerek, akkor segítsük a tájékozódási képességét. Először térben gyakoroljuk a viszonyszavakat: az asztal alatt/előtt/mögött, stb. Ha jól mennek, gyakorolhatjuk papíron is az irányokat.

Győződjünk meg róla, hogy valóban jól ismeri a testrészeit. Aki kapásból nem tudja, melyik a bal vagy a jobb keze, annak a b-d felismerése is nehezebb. Fürdésnél gyakoroljuk: mosd meg a bal válladat, a jobb könyöködet, és így tovább.

A lap tetejére, bal oldalra rajzoljunk piros szívecskét, jobbra kék kezecskét. Ezzel is segíthetjük, hogy felismerje, melyik betűről van szó.

Labdázzunk! Dobjuk fel magasra és kapja el! Hogy miért? Mert a látótér növelésével az ékezetekre is jobban fog figyelni.

Rakjuk ki a betűk alakját különböző anyagokból (babszem, kávészem, vagy gyurma), próbáljuk fonalból kihajtogatni az alakját. Akár nagyméretű papírra is lerajzolhatjuk és járjanak rajta, közben keressünk azzal a betűvel kezdődő szavakat.

Keresgélje ki az azonos betűket betűhalmazból. Először lehetőleg ne azokat válasszuk, amiket kever! A nagyon hasonló betűket csak akkor próbáljuk egy feladatban azonosítani, ha mindegyik magabiztosan megy már.

Az összeolvasást gyakorolhatjuk, ha rövidebb szavakat kell betűkből kiraknunk. Ha megtaláltunk egy-egy hangot, akkor azt folyamatosan hangoztassuk addig, amíg meg nem találjuk a következőt. Pl. mmmm-éééé-zzzz. Ez a feladat elvégezhető úgy is, ha mintát biztosítunk a gyereknek, így egyúttal a forma- és betűfelismerést, valamint a másolást is gyakorolhatjuk. ;) 

Ha tetszett ez a bejegyzés és szívesen olvasnál hasonló tartalmakról, kérlek, lájkold oldalunkat és oszd meg posztjainkat.

https://www.facebook.com/mindennapifejlesztes/

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése