Keresés ebben a blogban

2017. október 6., péntek

A szerialitás fejlesztése IV. Az időbeli szekvenciák

Az időbeli szerialitás egész életünket behálózza: az események sorrendbe rendezésével tudjuk magunkat és másokat elhelyezni a világban. Nincs ez másként a gyerekekkel sem. De mi a helyzet akkor, ha egy gyerkőc folyamatosan keveri a napszakokat, évszakokat, napokat?

Természetesen nem születünk úgy, hogy ismerjük ezeket a szekvenciákat. Tanulási folyamat során rögzülnek és biztonságot adnak a napi teendők során. Már az óvodai beszoktatásnál is azt javasolják, hogy azt mondjuk a gyermeknek, ebéd után jövünk érted. Így megkönnyítjük számára a várakozást és egyértelművé tesszük, pontosan mikor fogunk megérkezni, hiszen konkrét eseményhez kötjük a hazamenetelt.

Gond akkor észlelhető, ha egy iskolába készülő gyerek ezekkel a fogalmakkal nincs tisztában, összekeveri őket. Mire figyelhetünk fel?
A gyermeknek nehézséget okoz:

  • egy-egy egyszerűbb történet elmesélése
  • az évszakok, hónapok, napszakok felsorolása
  • tájékozódás a napi események között
  • nem tudja összekapcsolni az egyes eseményeket időpontokkal
  • nem tudja elhelyezni az ünnepeket az időben (pl. karácsony-tél)
  • nem érzékeli az eltelt időt
Szerencsére, az időbeli sorrendiséget nagyon könnyű fejleszteni. Mutatok néhány egyszerű módszert, melyek segítségével könnyebben bevéshetőek az események sorrendje.
  • készítsünk naptárt papírtányérból. A tányért osszuk fel négy részre és díszítsük fel az évszakoknak megfelelően. A tányér közepét lyukasszuk ki és egy Milton kapoccsal rögzítsünk bele egy kartonból kivágott nyilat. Ugyanezt a naptárt elkészíthetjük napszakokra vonatkozóan is.

  • tanuljunk hónapsoroló versikéket, én a legjobban Csanádi Imre Hónapsorolóját szeretem.

Csanádi Imre: Hónapsoroló

 Új év, új év 

       Új esztendő 
Hány csemetéd van? 
      Tizenkettő! 
Jégen járó Január, 
fagyot fújó Február, 
rügymozdító Március, 
Április, füttyös, fiús, 
virághabos víg, Május, 
kalász - konyító Június, 
kasza - suhintó Július, 
aranyat izzó Augusztus, 
szőlőszagú Szeptember, 
levelet ontó Október, 
ködnevelő November, 
deres - darás December.
  • meséljünk történeteket egyszerű képsorok segítségével. Kérhetjük a gyereket, rakja ő sorrendbe az összekevert képeket s mesélje el, mi történt. Vigyázzunk, ne kezdjünk sok képpel ilyen feladatba! Elegendő 3-4 kép, ha ez már magabiztosan megy, akkor lehet több képpel próbálkozni.
  • készítsünk napirend táblát: legjobb parafa táblára vagy nagyméretű kartonra készíteni, mely tartalmazza a napi teendőket. Ha karton az alapanyag, akkor gyurmaragasztóval rögzítsük az egyes teendőket, így következő nap könnyen tudunk cserélni. Vegyük figyelembe, hogy ez a módszer csak akkor működik, ha minden nap sort kerítünk rá, lehetőleg a nap elején! Nem elég egyszer megcsinálni a táblát és kitenni, hiszen így pont az eredeti feladat vész el: nem rögződnek az időbeli szekvenciák.
  • gyűjtünk az évszakokra jellemző dolgokat: milyen termések szedhetőek ősszel, milyen virágok nyílnak tavasszal, mit sportolhatunk télen? Ez a feladat szókincsbővítésre is kiváló, valamint segí gyűjtőfogalmak alá konkrétumot rendelni....és mint tudjuk, a halmazalkotás és csoportosítás alapvető matematikai művelet is egyben.... 😊
Ha tetszett ez a bejegyzés és szívesen olvasnál még hasonló témákról, kérlek, lájkold facebook oldalunkat és oszd meg posztjainkat.


https://www.facebook.com/mindennapifejlesztes/


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése