Keresés ebben a blogban

2020. augusztus 24., hétfő

A finommotoros képességekről

Sokszor foglalkoztam már a finommotorikával. Több bejegyzés született már ebben a témában, játékokat mutattam be, videókat osztottam meg róla. Most azonban egy finommotorikát fejlesztő kisokost állítottam össze, amelynek segítségével könnyebben megérthető, miért érdemes időt áldozni ezekre a tevékenységekre. 

A finommotorika szó jelentése finommozgás és magába foglalja valamennyi kisebb izomcsoport elkülönült mozgatását és a mozgás tudatos irányítását. Sokan csak a kezek ügyesítésével kapcsolják össze ezt a fogalmat, pedig ide tartozik a szemmozgások  és a szájkörüli mozgások irányítása is.

Miért lényeges ez? Azért, mert ha a gyerek nem tud fixálni a szemével egy pontra, vagy nem tud követni egy adott sort, akkor az iskolai munkában is lassabb lesz. Gondoljunk bele: nem tud követni egy adott sort, akkor olvasás közben keveri a sorokat, írás közben hibás lesz a másolás, felcseréli a betűket, mert rossz helyre néz, stb. 

A szájkörüli izomzat megfelelő érettsége pedig nélkülözhetetlen a helyes artikuláció kialakulásához. Ha a gyerek nem sajátítja el helyesen a hangokat, akkor az olvasás és írás közben egyaránt lecsapódik, mert a helytelen hangképzés miatt lassabban fog olvasni és mást fog leírni. Hiszen mást hall, mint ahogy ő ejtené, persze, hogy összekeverednek a kobakjában a dolgok! Az óvodában kötelező ötéves korban logopédiai szűrésen részt venni. Ha a logopédus javasolja, hogy a gyerek foglalkozásokon vegyen részt, célszerű így is tenni. Sajnos, számtalan esetben találkoztam már olyan esettel, hogy a szülő nem vitte gyermekét foglalkozásra, azzal az indokkal, hogy a gyerek nem szereti... Ebben az esetben a szülő felelőssége döntő. Tudomásul kell venni: a nem korrigált beszédhibák, hangtévesztések nagyon könnyen rögzülnek és lehet, hogy nagyon cuki, amikor az ötéves selypít vagy éppen pösze, de olyan cuki lesz egy 10 éves gyerek szájából is? Nem hinném. A gyerekek pedig kíméletlenül kifigurázzák ezeket a problémákat.

A kezek és ujjak mozgatásáról már sokszor írtam. Ahhoz, hogy a rajzkészség (és később az írásmozgás) fejlődjön, először is elkülönült végtagmozgásra van szükség. Vagyis: tudni kell mozgatni külön a vállakat, a könyököt, csavarni a csuklót és azt az ujjat emelni, amelyet éppen mondunk. A ceruzát megfelelő erővel, jó szögben és kellő nyomatékkal kell tartani ahhoz, hogy se ki ne szakítsuk a papírt, se túl halvány ne legyen a munka. Sokszor hangsúlyozzák, hogy kínzás egy ötéves vagy fiatalabb gyerek kezébe ceruzát adni. Nyilvánvalóan nem tud úgy dolgozni, mint egy idősebb, akinek a csontjai és izmai már megfelelő mértékben fejlettek, de segíthetjük, hogy izmai fejlődjenek és ezáltal sikerélményei legyenek az ilyen jellegű tevékenységekben is.

Róma sem egy nap alatt épült, ezért türelemmel, játékossággal és rendszerességgel valamennyi finommotoros képesség jól és eredményesen fejleszthető otthon is. A kulcs ebben is a tudatosság és következetesség.

Ha tetszett ez a bejegyzés és szívesen olvasnál hasonló tartalmakról, kérlek, lájkold oldalunkat és oszd meg posztjainkat.

https://www.facebook.com/mindennapifejlesztes/

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése