A számolás képessége nem születik velünk: az életkor előrehaladtával alakul ki. Már egészen kicsik is élvezettel mondogatják, sorolják a számokat, különösen, ha közösségben is hallják. A számolás az analógiás gondolkodáshoz kötődik, a logikai készséggel együtt fejlődik. De mi van, ha a gyerek egyáltalán nem akar számolni?
Feltűnhet a pedagógusnak, ha a gyereknek gondot okoz:
- a számok jelentésének megértése,
- ha a számképhez nem tud mennyiséget társítani,
- ha nem tudja megjegyezni a számok sorrendjét,
- ha összekeveri a műveletek sorrendjét,
- ha nem képes visszafelé számolni,
- nem ismeri fel vagy összekeveri a műveleti jeleket,
- nem képes értelmezni a több-kevesebb, ugyanannyi fogalmát,
- nem figyel az utasításokra,
- nem ismeri fel a számképet.
- nem tudja a síkidomokat és a testeket megkülönböztetni egymástól
- pontalakhoz nem tud mennyiséget társítani
- gondot okoz számára a sorrend tartása
- nem tud csoportosítani, halmazt alkotni
- bizonytalanul tájékozódik térben és időben
Az óvodában a számolási nehézségek jelei már jelentkezhetnek. A gondok észlelését az okozza, hogy a megfigyelt problémák nem kizárólag erre utalhatnak, hanem egyéb részképesség zavarokra is.
Mindezek a gyanújelek indokolják azt, hogy a pedagógus és az óvodapedagógus felhívja a szülő figyelmét a problémára. Az idejében elkezdett fejlesztő, felzárkóztató foglalkozás megakadályozhatja a gyermek túlzott lemaradását és segítheti, hogy felzárkózzon kortársaihoz. A számolási készség fejlesztéséről a következő posztban fogok írni bővebben.
Ha tetszett ez a bejegyzés és szívesen olvasnál még hasonló témákról, kérlek, lájkold facebook oldalunkat és oszd meg posztjainkat.
https://www.facebook.com/mindennapifejlesztes/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése