Diszlexiának azt a tanulási zavart nevezzük, amikor az átlagosan intelligens gyerek számára nehézséget okoz az olvasás ÉS a helyesírás elsajátítása.
A diszlexia legjellemzőbb tünetei a következők:
- betűk felcserélése, sorozatos tévesztése (b-d, b-p)
- szavak összeolvasztása, szótagok áthelyezése
- rövidítés, vagy új szótag betoldása
- hibás elválasztások
- szótaghatár nem érzékelése
- a külalak "csúnyasága" (nem a vonalra ír, nehezen olvasható íráskép, változó betűformák)
- fáradékonyság, alacsonyabb koncentrációs képesség
Mindezek a tünetek az iskoláskorban mutatkoznak meg, azonban már az óvodában találkozhatunk olyan jelekkel, amelyek prognosztizálják a későbbi olvasási-írási nehézségeket. A diszlexia korai jelei számos más problémára is utalhatnak, ezért az iskolakezdés megkönnyítése érdekében javasolt az alábbi részterületek fejlesztése, ha felfigyelünk az alábbi funkciók rendezetlen működésére:
- fejletlen ritmusérzék
- testrészeit nem ismeri megfelelően
- ügyetlen mozgás
- visszahúzódó magatartás
- az átlagtól elmaradó szókincs
- nehezen tanul verset, mondókát
- nem szeret rajzolni
- viszonyszavak nem ismerete (előtt-mögött, stb.)
- rosszul tájékozódik síkban és térben
Ha ezeket a tüneteket észleljük, érdemes fejlesztőpedagógushoz fordulni, aki felméri a gyermek képességeit és segíti a felzárkózásban. Az esetek többségében nem diszlexia áll a háttérben (a gyerekek 7-10%-a valódi diszlexiás), ezért a korai intervenció elősegíti az iskolai munkához szükséges készségek, képességek stabilizálását és fejlődését.
Ha tetszett ez a bejegyzés és szívesen olvasnál még hasonló témákról, kérlek, lájkold facebook oldalunkat és oszd meg posztjainkat.
https://www.facebook.com/mindennapifejlesztes/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése