Jobbkezes vagy balkezes ez a gyerek? A szülők sokszor tanácstalanok, mert gyermekük felváltva használja mindkét kezét. A korai életkorban, 3-4 évesen teljesen normális a váltott kézhasználat. Iskoláskorra azonban ki kell alakulnia egyértelműen, melyik oldal a domináns. A kialakulatlan dominanciának számos jele van:
- a gyermek nem következetes az egyes tevékenységekben: jobb kézzel rajzol, de bal kézzel eszik.
- színezéskor jobb oldalról indul, nem tartja a balról jobbra haladási irányt.
- téri tájékozódásuk bizonytalan, nehézséget okoz nekik a jobbra-balra, fent-lent, alatt-felett viszonyszavak alkalmazása.
- ponthálóban nem tudnak tájékozódni.
- ügyetlen mozgás: nehezen utánoznak, pontatlan mozdulatok.
- testsémájuk kialakulatlan, nem vagy csak nehezen ismerik fel testrészeiket.
- karfonásnál váltja karjait.
A jobb- és baloldaliság kialakulását legjobb mindennapos tevékenységekkel fejleszteni. Megkérhetjük, hogy segítsen törölgetni, ilyenkor figyeljük meg, melyik kezét használja ügyesebben és ösztönözzük tovább erre a kézhasználatra. Segíthet teregetésben és csipeszeljen. Ha a mindennapos tevékenység nem elégséges a dominancia megfelelő erősítésében, akkor is számtalan játékos módszerrel segíthetjük az oldaliság rögzülését.
- készíthetünk sablonokat kezekről és kérjük meg, mondja el, melyik kéz melyik. Ha nehezíteni akarjuk a feladatot, lehet csak egyszínű vagy sok-sok színből elkészített kezecske. A rögzítést akkor segítjük a legjobban, ha csak két színt használunk: pirosat a balhoz és kéket a jobbhoz.
- arra a helyre, ahol a gyermek dolgozni szokott, bal oldalra ragasszunk egy piros szívet, jobb oldalra egy kék kezet. Ez a módszer nem csak az oldaliságot, hanem a balról jobbra haladási irány kialakulását.
- játszunk lufival: a gyermek elé tartunk egy léggömböt és kérjük meg, hogy azzal a kezével üssön bele, amelyikre kérjük. Először lassan, majd egyre gyorsabban mondjuk az oldalakat. Próbálhatjuk úgy is, ha egy-egy oldalt többször mondunk és hirtelen váltunk. Ez a feladat nagyon hatékonyan fejleszti a figyelmet is.
- Ugyanezt a módszert végezhetjük lábbal is. Kérjük meg a gyermeket, hogy feküdjön a hátára, majd azzal a lábával rúgjon a lufiba, amelyiket hallja.
- Mondókázzunk!
"Itt a kezem, jobb és bal, (felemeljük a kezeinket)
Összeütöm, megszólal. (ökölbe szorítva összeütjük)
Itt a kezem, bal és jobb (felemeljük kezeinket)
Most kell vele tapsolnod! (ütemes taps).
- Használjunk talpsablonokat! A bal oldalit pirosból, a jobb oldalit kékből készítsük el. Rakjunk ki különböző alakzatokat és kérjük meg a gyerkőcöt, figyeljen rá, melyik lábával melyikre kell lépnie.
Ha tetszett ez a bejegyzés és szívesen olvasnál még hasonló témákról, kérlek, lájkold facebook oldalunkat és oszd meg posztjainkat.
https://www.facebook.com/mindennapifejlesztes/
https://www.facebook.com/mindennapifejlesztes/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése