Keresés ebben a blogban

2017. október 11., szerda

A dominanciáról

Jobbkezes vagy balkezes ez a gyerek? A szülők sokszor tanácstalanok, mert gyermekük felváltva használja mindkét kezét. A korai életkorban, 3-4 évesen teljesen normális a váltott kézhasználat. Iskoláskorra azonban ki kell alakulnia egyértelműen, melyik oldal a domináns. A kialakulatlan dominanciának számos jele van:

  • a gyermek nem következetes az egyes tevékenységekben: jobb kézzel rajzol, de bal kézzel eszik.
  • színezéskor jobb oldalról indul, nem tartja a balról jobbra haladási irányt.
  • téri tájékozódásuk bizonytalan, nehézséget okoz nekik a jobbra-balra, fent-lent, alatt-felett viszonyszavak alkalmazása.
  • ponthálóban nem tudnak tájékozódni.
  • ügyetlen mozgás: nehezen utánoznak, pontatlan mozdulatok.
  • testsémájuk kialakulatlan, nem vagy csak nehezen ismerik fel testrészeiket.
  • karfonásnál váltja karjait.
A jobb- és baloldaliság kialakulását legjobb mindennapos tevékenységekkel fejleszteni. Megkérhetjük, hogy segítsen törölgetni, ilyenkor figyeljük meg, melyik kezét használja ügyesebben és ösztönözzük tovább erre a kézhasználatra. Segíthet teregetésben és csipeszeljen. Ha a mindennapos tevékenység nem elégséges a dominancia megfelelő erősítésében, akkor is számtalan játékos módszerrel segíthetjük az oldaliság rögzülését.


  • készíthetünk sablonokat kezekről és kérjük meg, mondja el, melyik kéz melyik. Ha nehezíteni akarjuk a feladatot, lehet csak egyszínű vagy sok-sok színből elkészített kezecske. A rögzítést akkor segítjük a legjobban, ha csak két színt használunk: pirosat a balhoz és kéket a jobbhoz.
  • arra a helyre, ahol a gyermek dolgozni szokott, bal oldalra ragasszunk egy piros szívet, jobb oldalra egy kék kezet. Ez a módszer nem csak az oldaliságot, hanem a balról jobbra haladási irány kialakulását.
  • játszunk lufival: a gyermek elé tartunk egy léggömböt és kérjük meg, hogy azzal a kezével üssön bele, amelyikre kérjük. Először lassan, majd egyre gyorsabban mondjuk az oldalakat. Próbálhatjuk úgy is, ha egy-egy oldalt többször mondunk és hirtelen váltunk. Ez a feladat nagyon hatékonyan fejleszti a figyelmet is.
  • Ugyanezt a módszert végezhetjük lábbal is. Kérjük meg a gyermeket, hogy feküdjön a hátára, majd azzal a lábával rúgjon a lufiba, amelyiket hallja.
  • Mondókázzunk!
"Itt a kezem, jobb és bal,                   (felemeljük a kezeinket)
 Összeütöm, megszólal.                     (ökölbe szorítva összeütjük)
 Itt a kezem, bal és jobb                     (felemeljük kezeinket)
 Most kell vele tapsolnod!                 (ütemes taps).
  • Használjunk talpsablonokat! A bal oldalit pirosból, a jobb oldalit kékből készítsük el. Rakjunk ki különböző alakzatokat és kérjük meg a gyerkőcöt, figyeljen rá, melyik lábával melyikre kell lépnie.
Ha tetszett ez a bejegyzés és szívesen olvasnál még hasonló témákról, kérlek, lájkold facebook oldalunkat és oszd meg posztjainkat.





https://www.facebook.com/mindennapifejlesztes/

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése