A téri orientáció a tájékozódás képességét foglalja magába. A gyerekeknek iskoláskorra tisztában kell lenniük a kint-bent, alatt-felett, jobbra-balra, előtt-mögött viszonyszavakkal. Ha a fejlődés elakad, akkor a gyermek testérzékelése, tájékozódási képessége bizonytalanná válik, kudarcokhoz vezethetik az iskolában. Hogyan is érhetné siker, ha keveri az irányokat? Nem találja a megfelelő feladatot, összekeveri a sorokat, nem tud viszonyítani.....emiatt nem tudja követni a többieket, lemarad és nem vagy csak nehezen tud felzárkózni. A vélemény is rögtön kész: figyelemzavar, szétszórtság, lustaság, holott olyan problémáról van szó, amelyen viszonylag könnyen és egyszerűen segíteni lehet és nem igényel különösebb energiaráfordítást sem.
A térbeli orientáció fejlesztése elképzelhetetlen a testséma fejlesztése nélkül. A gyermeknek magabiztosan ismernie kell saját testrészeit. Legkönnyebben az esti fürdés alkalmával rögzíthetjük ezeket, de itt is fontos a fokozatosság. Mosd meg a válladat, majd a könyöködet, stb. Ha ezek már jól mennek, akkor bonyolíthatjuk: jobb térd, bal könyök, hogy az oldaliságot is segítsük. Nézegethetünk olyan feladatokat, amelyek a különböző testrészeket kell bejelölni, ha ezek már hibátlanul teljesülnek, akkor lehet bonyolítani:
-Hol a bajusz?
- Az orr és a száj között. VAGY Az orr alatt, a száj fölött. A különböző dogok egymáshoz viszonyítása az egyik legnehezebb, ennek rögzülésére sok időt kell szánni.
Olyan feladatokat is választhatunk, ahol pótolni kell különböző testrészeket, kezet, lábat vagy az arc részeit.
Ki kell hangsúlyozni, hogy az orientáció fejlesztése mindig a térben kezdődik, ezután térhetünk át a síkbeli orientációra.
A térbeli tájékozódás egyik legegyszerűbb eszköze az, ha ceruzát tartunk a fejünkhöz és kérdéseket teszünk fel:
- Hol a ceruza?
- Az arcod előtt.
- Hol a ceruza?
- Az állad alatt.
- Hol a ceruza?
- A füled mellett.
- Hol a ceruza?
- A fejed fölött.
- Hol a ceruza?
- A fejed mögött.
Ha máson már biztosan tud választ adni, adjuk saját kezébe a ceruzát és próbálja önmagához viszonyítani a tárgy helyzetét. Tegyünk tárgyakat különböző helyekre és kérdezzük meg, hol van az adott játék. Csak a pontos választ fogadjuk el!
Ha térben már kialakult az orientáció, akkor elkezdhetünk síkbeli helyzettel is foglalkozni. Rengeteg feladatlapban találhatóak tájékozódást és dominanciát segítő példák: keresd meg a jobbra néző nyilakat, rajzolj gyümölcsöt a fa alá, felhőt a fa fölé, stb.. Ponthálós feladatokkal segíthetjük a tájékozódási képesség elmélyülését, de vigyázzunk, a ponthálóban történő eligazodás azokat a gyerekeket is próbára teszi, akik nem küzdenek ilyen nehézséggel. Ne feledjük, a téri orientáció fejlesztése bár nem igényel különösebb anyagi befektetést, mégis nagy odafigyelést és kitartó teendőket igényel.
A téri tájékozódás és a dominancia szoros összefüggést mutat. Ha szeretnél még többet tudni, a dominanciáról ebben a posztban olvashatsz bővebben.
Ha tetszett ez a bejegyzés és szívesen olvasnál még hasonló témákról, kérlek, lájkold facebook oldalunkat és oszd meg posztjainkat.
https://www.facebook.com/mindennapifejlesztes/
Ha tetszett ez a bejegyzés és szívesen olvasnál még hasonló témákról, kérlek, lájkold facebook oldalunkat és oszd meg posztjainkat.
https://www.facebook.com/mindennapifejlesztes/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése