Az időbeli szerialitás egész életünket behálózza: az események sorrendbe rendezésével tudjuk magunkat és másokat elhelyezni a világban. Nincs ez másként a gyerekekkel sem. De mi a helyzet akkor, ha egy gyerkőc folyamatosan keveri a napszakokat, évszakokat, napokat?
Természetesen nem születünk úgy, hogy ismerjük ezeket a szekvenciákat. Tanulási folyamat során rögzülnek és biztonságot adnak a napi teendők során. Már az óvodai beszoktatásnál is azt javasolják, hogy azt mondjuk a gyermeknek, ebéd után jövünk érted. Így megkönnyítjük számára a várakozást és egyértelművé tesszük, pontosan mikor fogunk megérkezni, hiszen konkrét eseményhez kötjük a hazamenetelt.
Gond akkor észlelhető, ha egy iskolába készülő gyerek ezekkel a fogalmakkal nincs tisztában, összekeveri őket. Mire figyelhetünk fel?
A gyermeknek nehézséget okoz:
- egy-egy egyszerűbb történet elmesélése
- az évszakok, hónapok, napszakok felsorolása
- tájékozódás a napi események között
- nem tudja összekapcsolni az egyes eseményeket időpontokkal
- nem tudja elhelyezni az ünnepeket az időben (pl. karácsony-tél)
- nem érzékeli az eltelt időt
Szerencsére, az időbeli sorrendiséget nagyon könnyű fejleszteni. Mutatok néhány egyszerű módszert, melyek segítségével könnyebben bevéshetőek az események sorrendje.
- készítsünk naptárt papírtányérból. A tányért osszuk fel négy részre és díszítsük fel az évszakoknak megfelelően. A tányér közepét lyukasszuk ki és egy Milton kapoccsal rögzítsünk bele egy kartonból kivágott nyilat. Ugyanezt a naptárt elkészíthetjük napszakokra vonatkozóan is.
- tanuljunk hónapsoroló versikéket, én a legjobban Csanádi Imre Hónapsorolóját szeretem.
Csanádi Imre: Hónapsoroló
Új év, új év
Új esztendő
Hány csemetéd van?
Tizenkettő!
Jégen járó Január,
fagyot fújó Február,
rügymozdító Március,
Április, füttyös, fiús,
virághabos víg, Május,
kalász - konyító Június,
kasza - suhintó Július,
aranyat izzó Augusztus,
szőlőszagú Szeptember,
levelet ontó Október,
ködnevelő November,
deres - darás December.
- meséljünk történeteket egyszerű képsorok segítségével. Kérhetjük a gyereket, rakja ő sorrendbe az összekevert képeket s mesélje el, mi történt. Vigyázzunk, ne kezdjünk sok képpel ilyen feladatba! Elegendő 3-4 kép, ha ez már magabiztosan megy, akkor lehet több képpel próbálkozni.
- készítsünk napirend táblát: legjobb parafa táblára vagy nagyméretű kartonra készíteni, mely tartalmazza a napi teendőket. Ha karton az alapanyag, akkor gyurmaragasztóval rögzítsük az egyes teendőket, így következő nap könnyen tudunk cserélni. Vegyük figyelembe, hogy ez a módszer csak akkor működik, ha minden nap sort kerítünk rá, lehetőleg a nap elején! Nem elég egyszer megcsinálni a táblát és kitenni, hiszen így pont az eredeti feladat vész el: nem rögződnek az időbeli szekvenciák.
- gyűjtünk az évszakokra jellemző dolgokat: milyen termések szedhetőek ősszel, milyen virágok nyílnak tavasszal, mit sportolhatunk télen? Ez a feladat szókincsbővítésre is kiváló, valamint segí gyűjtőfogalmak alá konkrétumot rendelni....és mint tudjuk, a halmazalkotás és csoportosítás alapvető matematikai művelet is egyben.... 😊
Ha tetszett ez a bejegyzés és szívesen olvasnál még hasonló témákról, kérlek, lájkold facebook oldalunkat és oszd meg posztjainkat.
https://www.facebook.com/mindennapifejlesztes/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése