Keresés ebben a blogban

2019. november 21., csütörtök

Irány az iskola?!

Az elmúlt hetekben a sajtóban egymás után jelentek meg a különböző cikkek az iskolakezdéssel kapcsolatos változásokról.

A változás igen érzékenyen érinti a családokat, ugyanis eddig a nagycsoportos óvodások iskolába lépése a szülők és az óvodapedagógusok kompetenciája volt. Ha egyetértettek, a gyerek az óvodavezető engedélyével még egy évet tölthetett az oviban, érhetett, fejlődhetett. Vitás kérdésekben kérhették az illetékes Szakértői Bizottságoktól a gyermek iskolaérettségi vizsgálatát, amelynek eredményét iránymutatónak fogadott el általában mindkét fél.


Most ez a gyakorlat gyökeresen megváltozik: valamennyi olyan gyermek, aki augusztus 31-ig betölti a 6. életévét, köteles megkezdeni általános iskolai tanulmányait. Felmentést ezentúl kizárólag az Oktatási Hivatal adhat. A szülőknek nagyon gyorsan el kell dönteniük, hogy iskolába adják-e gyermeküket vagy halasztást kérnek, ugyanis ezt a kérelmet január 15-ig be kell nyújtani az Oktatási Hivatalnak. Ha az engedélyezési eljárásban szakértőt kell kirendelni (pszichológus, gyógypedagógus), akkor csak szakértői bizottság rendelhető ki. Mi ezzel a gond? A pedagógiai szakszolgálatok súlyos szakemberhiánnyal küzdenek. Az iskolaérettségi vizsgálatok várható tömeges növekedésével egyszerűen nem lesz kapacitásuk az eredmények kiadására az általános iskolai beiratkozásig, amely minden év áprilisában esedékes. Az Oktatási Hivatalhoz beérkezett online kérelmeket várhatóan óvodapedagógusok bírálják majd el. A beadványokhoz a szülőnek csatolnia kell pedagógiai szakvéleményt, esetleg orvosi, pszichológiai véleményt is, amelyekkel indokolja a halasztás jogosságát. Ha a beadvány pozitív elbírálásban részesül, akkor a gyermek további egy év óvodai nevelésben részesülhet. Ha negatív eredménnyel járnak, akkor a szülő csak közigazgatási per formájában érvényesítheti saját álláspontját.

Az eljárás végleges lefolytatásáról, végrehajtásáról azonban még nem jelent meg rendelet, erre várhatóan csak decemberben kerül sor. 

A korábbi, mindenki számára kötelező iskolakezdés egy sor kérdést felvet:
  • lesz-e elegendő kapacitás a megnövekedett osztálylétszámok ellátására, elhelyezésére? Eddig ugyanis a nagycsoportos óvodások átlag 40%-a maradt vissza országosan az óvodákban. A hirtelen megugró osztálylétszámok erőteljes kihívást jelentenek mind a gyerekeknek, mind az intézményeknek. Új osztályokat indítanak? Új munkaerőt vesznek fel, miközben országos pedagógushiány van?
  • hogyan tervezik az iskolába történő átmenet erősítését, segítését a jelenlegi rendszerben? Arról ugyanis már lehetett hallani, hogy az utolsó óvodai nevelési év iskolaelőkészítő jellegét szeretnék a döntéshozók erősíteni, de vegyes óvodai csoportokban, magas csoportlétszám mellett hogyan tervezik ennek kivitelezését?
  • azoknak a gyermekeknek az ellátását, akik valamilyen problémával küzdenek, milyen formában tervezik?
Ha tetszett ez a bejegyzés és szívesen olvasnál hasonló tartalmakról, kérlek, lájkold oldalunkat és oszd meg posztjainkat.


https://www.facebook.com/mindennapifejlesztes/

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése