Az emlékezetről már írtam egy korábbi posztban. Most viszont azt szeretném bővebben bemutatni, hogy mire figyelhetünk fel, ha az emlékezet nem működik megfelelően.
Az emlékezet a kognitív funkciók közé tartozik és a tanulási folyamat egyik sarokköve. Emlékezet nélkül semmit sem tudunk elsajátítani, ezért ennek a területnek az elmaradása valamennyi tanulási részre hatással van. Lássuk, miért?
Az emlékezet -mint minden kognitív funkció - több részből tevődik össze:
1. A verbális és akusztikus emlékezet: ha itt tapasztalható elakadás, akkor a gyerek nem szereti a meséket, mert nem tudja a hallott szövegből kihámozni annak lényegét, emiatt a mese tartalmát sem tudja elmesélni. A különböző feladatok megoldását csak részlegesen végzi el, azért, mert a kapott utasítások egy részét elfelejti. Tipikusan megfigyelhető ez matematikai műveleteknél: a zárójelben lévő műveletet ugyan kiszámolja, de a többi teljesítése bizony elmarad.
2. A szeriális emlékezet: ebben az esetben egy látott vagy hallott sorozatra kell(ene) emlékezni, azonban ezt sem elemszámban, sem pontosságban nem sikerül visszaadni. Ilyen az, amikor egyszerűen sehogy sem megy a ritmus visszatapsolása, egy hangsor visszaéneklése vagy egy látott sorozat (pl. számsor) felidézése, de ugyanide sorolhatjuk, ha egy-egy rejtett részletet nem ismernek fel a képeken.
3. A téri tájékozódásban mutatkozó emlékezet-deficit: a tájékozódó képesség sérülése nem csak abban mutatkozik meg, hogy nehezen igazodunk el útközben. Ennek a területnek a nehezítettsége áll a háttérben, ha a gyerek folyamatosan keveri a hasonló betűket (b, d, p, q), ha nehezen igazodik el a térképen, nem ismeri az égtájakat, és ez van a háttérben akkor is, ha a matematikai műveletek sorrendje folyamatosan összekeveredik.
4. Az események sorrendjének megjegyzése: ez történik akkor, ha az új leckét a gyerek nem tudja a régihez hozzákapcsolni, ezért a tanulási folyamat lassúvá és igen nehézkessé válik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése