A vizuális vagy a látásra épülő figyelem az egyik legjobban fejleszthető és alakítható terület a tanulási folyamatokban. Miért olyan fontos? Mert célzott vizuális figyelem nélkül nem tudunk lemásolni egy mondatot, elolvasni egy sort, elmondani egy látott számsort. Nem ismerjük fel a közlekedési táblákat, nehezen igazodunk el menetrenden, térképen...Maga a vizuális figyelem több részterület összehangolt működéséből áll.
A vizuális figyelem egyik alapja az alakállandóság. Ez azt jelenti, hogy bizonyos alakzatokat, formákat bármilyen formában felismerünk. Például, egy háromszög akkor is háromszög marad, ha fejre állítva, vagy oldalra fordítva szemléljük.
A vizuális figyelem másik sarokköve a látásra épülő észlelés, vagy másnéven vizuális percepció. A percepció fejlesztésének egyik legkönnyebb lépése környezetünk alapos megfigyelése. A természeti jelenségek, a felszíni formák, a növények, virágok részei, mind segítik a vizuális figyelem és észlelés fejlődését. Ugyanez igaz a változás megfigyelésére is. Próbálkozhatunk olyan játékkal, amikor egy dolgot megváltoztatunk a polcon, asztalon, akár egy másik gyereken és ezt meg kell találnunk. A játékok során törekednünk kell mind az azonosságok, mind a különbségek felismerésére. A tudatos keresés fejlődésével egyre könnyebbé válik az iskolai munka is.
Ahhoz, hogy a vizuális figyelem hatékonyan működjön, szükség van a látásra épülő emlékezet megfelelő működésére is. Diszlexiások, diszgráfiások esetében ez a terület alulműködik, ez az oka annak, hogy többször tévesztenek betűket. Az emlékezet szorosan összefügg a vizuális sorrendiséggel. Tehát, nem elég pusztán emlékezni egy adott formára, hanem egy komplett sorban fel is kell idézni. Jellemzően itt is megjelennek a betűcserék, a sorozat létrehozásának problémái, a vonalrendszerben való tájékozódás nehézségei.
Ha tetszett ez a bejegyzés és szívesen olvasnál hasonló tartalmakról, kérlek, lájkold oldalunkat és oszd meg posztjainkat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése