Sokszor találkozhatunk ezzel a kifejezéssel: kognitív funkciók, de csak kevesen tudják mit is jelent ez valójában. A kognitív funkciók terminus egy gyűjtőfogalom, azokat a képességeket és készségeket foglalja magába, amelyek a tanulási folyamathoz szükségesek. Ha valamelyik részterület sérül, akkor a tanulási folyamat is elakad és problémássá válik.
Melyek ezek a részterületek?
- a figyelem
- az észlelés
- az emlékezet
- a logikai gondolkodás
Ha kognitív fejlesztésről beszélünk, akkor ezeket a részterületek komplex módon fejlesztjük, különböző, játékos feladatokkal.
Valamennyi foglalkozáson szerepet kap
- a mozgás (nagymozgás és finommozgás egyaránt), mert így szerzünk információt környezetünkről,
- az egyensúlyfejlesztés, mert a vesztibuláris rendszer ingerlése kiemelten hatékony a figyelemfejlesztésben
- a sorozatok felismerése és folytatása (mozgásos, vizuális, auditív, időbeli)
- az emlékezet fejlesztése dalokkal, mondókákkal, számolással
- az írásmozgás előkészítése, segítése
- a környezeti jelenségek megismerése és következtetések levonása
Ahhoz, hogy a feladatok minél hatékonyabbak legyenek, ezeket a területeket kombináljuk egymással. Pl., egyensúlyozás közben mondókázunk, tapsolunk. Ez azt jelenti, hogy egyidejűleg fejlődik a figyelem (különben lepottyanás a vége), az emlékezet (különben nem megy a mondóka) és a tagolási készség (különben később nehezen tanul meg a gyerkőc szótagolni, elválasztani).
Általánosságban véve elmondható, hogy ha egy gyermek többféle helyzettel, feladattal, információval, ingerrel találkozik, a fejlődése is megindul. A legjobban akkor tudjuk segíteni őket, ha ösztönözzük őket a minél aktívabb életvitelre - és ezalatt nem kizárólag a mozgást értem, - hanem azt, hogy örömmel vegyenek részt minél többféle, változatos tevékenységben!
Ha tetszett ez a bejegyzés és szívesen olvasnál hasonló tartalmakról, kérlek, lájkold oldalunkat és oszd meg posztjainkat.
https://www.facebook.com/mindennapifejlesztes/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése